Malene Bjerre

Kommunikationsmodel

På Sprogvaskeriets kurser bliver I præsenteret for en kommunikationsmodel, der viser, hvordan I får modtageren i centrum. Ud fra den kan I afgøre, hvilke dele af modellen jeres virksomhed har allermest brug for at arbejde med.

Kommunikationsmodel

Modtageren: Formål og budskab

Du VIL noget med din læser. Se det i øjnene! Ellers kunne du lige så godt lade være med at skrive til ham. Når han har læst din tekst, skal han enten gøre, tænke eller føle noget nyt. Hvis du fra starten gør dig klart, hvad dit formål med teksten er, og du er i stand til at formulere det budskab, han skal sidde med bagefter, får du målrettet din skriveproces og bliver mere effektiv.

Kursus/del af kursus: Flowskrivning

Afsender/afsenderrolle

Hvem er I, og hvem vil I gerne være? Måske har virksomheden formuleret vision, mission værdier, og så har I jo besluttet jer for det. Vil I møde modtageren på fuldstændig lige vilkår, eller har I lyst til at der skal være en afstand. Ser I jer selv som nogen, der skal inspirere, hjælpe, udfordre, provokere eller trøste modtageren? Og hvad mon modtageren gerne vil have?

Kursus/del af kursus: Skriveroller, Skriv som I er, Sprogpolitik

Omstændigheder

Hvordan er det at være modtageren. Skal han læse teksten, mens han sidder ved sit skrivebord, eller ved morgenbordet mens radioen går og hunden gør? Hvad interesserer ham i din tekst, og hvor meget ved han om det i forvejen? Hvilket humør er han mon i? Og ikke mindst: Hvilken andel har du i, at omstændighederne bliver så gode som mulighed for ham?

Kursus/del af kursus: Hvem er min modtager

Indhold

Hvilket emne vil være allerbedst, for at du når dit mål med modtageren? Og hvis emnet er givet på forhånd, hvilke eksempler, citater og historier kan du så bruge for få dit budskab frem. Hvornår er modtageren særligt optaget af bestemte emner?

Kursus/del af kursus: Få indholdet på plads

Opbygning

Hvordan skal du servere dine pointer, eksempler, argumenter? Lige på og hårdt eller opbygget som en Hollywoodfilm? Eller som et salgsbudskab, hvor du vækker en brændende lyst hos modtageren efter at ’købe’ det, du har til ham?

Kursus/del af kursus: Gode skrivemodeller

Sprog

Hvordan får du din modtager til at forstå, hvad du skriver? Først skridt er at få det til at holde op med at gøre decideret ondt på ham at læse din tekst. Bagefter kan du måske ligefrem arbejde med at gøre det rart.

Kursus/del af kursus: Faglig formidling, At skrive er at lege, Fjern fejlene, Kommaer