Hvordan formidler vi fagligt stof, der måske endda er abstrakt og komplekst? Noget, vi måske selv har brugt mange år på at sætte os ind i? En del af nøglen ligger i:
- At forenkle uden at forsimple
- At gøre det abstrakte konkret uden at miste sansen for væsentligheden
- Selv at rumme det komplekse og sammensatte
Det lærer du på kurset her. Og så lærer du også at vise relevansen ved ikke kun at se et fag som en spand men også bruge det som en lygte.
Faget som spand
Et fag kan ses som en spand, der er fyldt med en række emner.
- I statskundskabsspanden er der eksempelvis forvaltningslære, international politik og politisk teori.
- I danskfagets spand er der bl.a. litterær analyse, grammatik og stilistiske virkemidler.
- I fysikspanden er der emner som energi, elektriske kredsløb og magnetisme.
- Pædagogens spand er fyldt med ting som identitetsdannelse, social arv og relationskompetencer.
Og selvfølgelig kan du lave virkelig god formidling om alt det, der ligger i din spand. Du kan sagtens lave en letforståelig introduktion til Foucault eller fotosyntesen.
Faget som lygte
Men hvis du bruger dit fag som en lygte, kan du oplyse alt muligt andet end kun det, der ligger i spanden. Du kan tage fat i det, der er på den offentlige dagsorden og undersøge det med dit fag som perspektiv.
Læs artiklen Giv den gas på Valentine’s Day og få inspiration til, hvordan både molekylærbiologen, historikeren, retorikeren, kokken, sociologen og psykologen kan bruge valentinsdag eller alle mulige andre anledninger til at vise, hvad deres fag kan.
På kurset her undersøger vi, hvordan deltagernes særlige lygte ser ud, og hvordan vi bedst bringer dem til at lyse stærkt og klart.
Se også mit kursus Analytisk formidling – gør det svære nemt at forstå på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole