Bøger / Læs om sprog, kommunikation og journalistik

Forelsket i vinklen

Forside med rammeHvorfor træffer journalister nogle gange dårlige beslutninger? Hvorfor begår de fejl, som ligger langt under deres normale niveau? Hvorfor glemmer de somme tider deres faglige børnelærdom?

Fordi de begår fikseringsfejl.

Fikseringsfejl opstår, fordi man kun ser tingene på en ganske bestemt måde. Man lægger kun mærke til det, der bekræfter ens egne forventninger – og overser informationer, der peger i andre retninger.

Opdag, hvordan du bedrager dig selv – og få redskaber til at undgå det.

Bloggen Peters Udsigt skrev: “Glimrende, velskrevet og vigtig bog”.

Læs en præsentation af begrebet fikseringsfejl i kronikken Vi bør værne om tvivlens nådegave fra Kristeligt Dagblad.

 

 

Smagsprøve: Læs et kapitel fra Forelsket i vinklen

 

Håndbog i konstruktiv journalistik

Forside, Håndbog ...En god nyhed er en dårlig nyhed, plejer man at sige om journalistik. Men der er behov for at supplere mediernes negative verdenssyn med et konstruktivt element, hvis vi skal præsentere en mere helstøbt journalistik.
Det er en journalistik, der ikke kun bekræfter verdens dårligdomme, men også interesserer sig for muligheder, inspiration og løsninger.
Som Kurt Strand siger i bogen: ”Vi har et ansvar for, at demokratiet og samfundet fungerer.”

Det får du inspiration og redskaber til her.
Bogen beskriver relevant forskning og erfaring fra andre fagområder og indeholder interview og tips fra journalister i Danmark, Sverige og USA. Du lærer at skabe indhold, som engagerer og inspirerer brugerne, og opdager, hvordan du kan bidrage til at forstå og måske endda løse konflikter i stedet for at gøre dem større.
Journalisten skrev: “Inspirerende, indholdsrig og velskrevet”.

Smagsprøve: Læs et kapitel fra Håndbog i konstruktiv journalistik

Fjern fejlene

Fjern fejleneFjern fejlene – en lille klassiker i nye klæder – har i mange år givet svar på de mest almindelige tvivlsspørgsmål, når det gælder at skrive korrekt. Nu er bogen kommet med alle de nye retskrivningsregler fra 2012. For ét er at huske alle regler – det kan være svært nok. Noget andet er, når de så bliver lavet om.

Hedder det gymnasie eller gymnasium? Skal “af sted” i to ord, eller må du også skrive “afsted”? Fjern fejlene er en effektiv lille bog, der hurtigt giver dig overblik over de mest almindelige fejltyper og giver dig huskeregler, så du kan lære at undgå dem.
Fjern fejlene kan købes hos Forlaget Ajour eller i en almindelig boghandel. Her kan du også se dens søskende i serien De små grå.

Veje til et nyt sprog

veje til et nyt sprogHvordan lærer man et nyt sprog? Hvordan kan det være, at alle tilsyneladende lærer et sprog i en bestemt rækkefølge? Er børn bedre til at lære sprog end voksne, og hvorfor går sprogudviklingen somme tider helt i stå?

Det er nogle af de spørgsmål, du får svar på i den lærebog om sprogtilegnelse, jeg har skrevet sammen med Uffe Ladegaard. Bogen henvender sig til undervisere, studerende og learnere, der selv er i gang med at tilegne sig et ny sprog og gerne vil vide mere om, hvordan den proces foregår. Køb den her.

Folkeskolen skrev: “Et must for seminariestuderende med fremmedsprog eller dansk som andetsprog på linje”.

Mød din kunde

Moed din kunde

Undrer du dig sommetider over, at din professionelle kommunikation med kunderne ikke er mere effektiv? Hvorfor ringer folk ind og spørger, om det, du synes, du lige har forklaret i et brev? Hvordan kan det være, at de ikke reagerer, som du havde regnet med? Og hvorfor bliver de indimellem ligefrem irriterede?

Bogen her handler om, hvorfor det er vigtigt at møde sin kunde med respekt og empati i virksomhedens kommunikation. Med masser af eksempler fra mange forskellige brancher viser den, hvordan du gør – og hvad der sker, når du glemmer at gøre det.

Mød din kunde er den tredje bog i en serie af ganske korte og praktiske bøger om kommunikation. Prisen er 200 kroner, og du kan købe bogen her.

Berlingske skrev: “Glæd dine kunder ved at læse Mød din kunde. De er sjældent samme sted, som du er. Derfor skal en god salgs- og formidlingsindsats være det, som sikrer, at I er det samme sted.”