Sprogpolitik

Enhver virksomhed med respekt for sig selv har en grafisk profil med logo og bestemte krav til brevpapir, typografi osv.

Men tænker I over, at I også sender signaler med det sprog, I bruger? Er det et sprog med jakke og slips eller et sprog i øjenhøjde? Siger I ’De’ eller ’du’ til jeres kunder? Skriver I ’hej’ eller ’kære’, ’mange hilsner’ eller ’mvh.’ – i både mails og breve? Signalerer jeres sætninger handlekraft eller eftertænksomhed – og passer det med det image, I gerne vil have? Er sproget ensartet, eller vælger den enkelte medarbejder selv?

 

Med en sprogpolitik bliver der en gang for alle taget stilling til den slags spørgsmål. Det giver virksomhedens tekster et professionelt udtryk, der understøtter jeres værdier, og sparer medarbejderne for en masse overvejelser. Sprogvaskeriet sætter processen i gang i samarbejde med virksomheden og sørger for, at alle bliver hørt. På den baggrund formulerer vi sammen en sprogpolitik.

 

Superbrugere

Det er godt at få hjælp udefra til at få styr på sit sprog. Især hvis det ender med, at man kan selv. Sprogvaskeriet tilbyder at uddanne en slags sproglige superbrugere i alle afdelinger. De har svar på sproglige tvivlsspørgsmål og holder et vågent øje med, at sprogpolitikken bliver fulgt.