Øger en hård debatkultur risikoen for terror? Eller tager en rask diskussion tværtimod trykket, så vrede kritikere ikke griber til vold? Det diskuteres heftigt efter massakren i Norge i fredags. Men problemet er ikke, hvad man må eller skal sige højt. Snarere er det, at vi tilsyneladende har glemt, hvad pointen overhovedet er med at

Read more…

Det næste valg bliver afgjort på økonomiske spørgsmål, siger de politiske kommentatorer. Men er vi overhovedet i stand til at forstå den økonomiske debat? Nej, svarer Bine Iversen, der lige er blevet cand.public. (dvs. kandidat i journalistik) på et speciale, der har undersøgt 60 danskeres forståelse af centrale økonomiske begreber. Veluddannede mennesker, der bare ikke

Read more…

I nat vandt Susanne Bier en Oscar i kategorien ”Bedste udenlandske film”. Meget fortjent! Herhjemme var Hævnen ikke engang nomineret som bedste film til Robertuddelingen. I et interview i søndagens Politiken langer hun ud efter den finkulturelle europæiske holdning til film, nemlig at det egentlig er lidt pinligt, hvis en film bliver for populær. ”Faktisk synes jeg,

Read more…

Verden er kompliceret, og derfor er vi nødt til at bruge et kompliceret fagsprog for at beskrive den. Det er i kort form det synspunkt, professor i filosofi Vincent Hendricks lægger frem i en samtale med Mikkel Krause i Apropos den 16.12. (ikke længere tilgængelig) Derfor skal lægmand tage sig sammen og sætte sig ind i forholdene,

Read more…

Det er upassende og intimiderende, hvis Skat skriver brev til borgerne, om at man skylder nogle penge, og så afslutter med Kærligst eller knus, Skat. Det er Vincent Hendricks’ argument for, at offentlige myndigheder skal lægge afstand til borgerne ved at bruge det såkaldte kancellisprog. Hans synspunkter kunne høres i en samtale med Mikkel Krause i Apropos

Read more…

Det virker ikke. Det er den korte version af den ph.d.-afhandling, Anne Kjærsgaard har skrevet om effekten af skrivekurser i det offentlige. Hun har undersøgt sagsbehandlere og dommere, der har fået gode råd om at skrive kort, aktivt og med det vigtigste først, men lige meget hjælper det, er hendes konklusion. De holder stædigt fast i

Read more…

”I socialdemokraternes jyske højborg, Århus, futter 44 kommunikationsansatte rundt og brænder skattekroner af, mens de prøver at sælge de bedste sider af byen.” Pia Kjærgaard tegnede i sin tale på Dansk Folkepartis landsmøde i år et klart billede af kommunikationsfolk som en slags reklamefolk og spindoktorer, der laver skønmaleri af virkeligheden. Og når vi mangler

Read more…

Legos brand er ekstremt stærkt. Hele verden ved, at Lego er sjovt, kreativt og intelligent legetøj. Og når visitkortene så er en Legomand med navn foran og kontaktoplysninger på ryggen, må man lægge sig fladt ned i beundring for deres branding. Næsten, i hvert fald. For den sproglige branding halter det med. Hvis leg og

Read more…

Jeg sidder til netværksmøde med en lynende dygtig coach, der gerne vil have sparring på sin nye hjemmeside. Han oplever en stor succes med alt, hvad han laver, uanset om det er en til en-coaching med en højt begavet 15-årig, der synes, han aldrig før har oplevet nogen, der virkelig lyttede til ham, eller det

Read more…